قسمت اول 

 big bigger  biggest

دوبی سریعترِن شهر دنیا از نظر پیشرفت شهری است ، لشکری از معماران ،مهندسان ، کارگران و وینچ ها در راستای یک پلان بسیار پیشرفته شهری شبانه روز و بدون وقفه کار میکنند تا دوبی را تبدیل به شهری کنند جهانیان با تحیر به آن می نگرند . در مرکز این پلان بلندترین بنای دنیا ، برج دوبی قرار دارد .                      بلندترین سازه ساخت بشر، شهری در آسمان !

طراحAdrian smith   :

ارتفاع : 818 متر . on january 18, 2009

گنجایش بنا : 35000 نفر

کارگران مشغول به کار : بیش از 5000 نفر

شرکت های مشغول به کار : 30 شرکت فنی و مهندسی

تعداد جرثقیل (وینچ)  : 10 جرثقیل تاکنون

هزینه ساخت : بالغ بر 4.1 میلیارد دلار

رکوردها :

بلندترین بنای جهان :    818 متر

بیشترین طبقات :   160 طبقه

بلندترین پمپاژ عمودی بتن :  601 متر

بیشترین پمپاژ آب در یک برج :   1.000.000 لیتر در روز

بیشترین مصرف برق در یک برج:   36 مگاوات ساعت

سریعترین آسانسور دنیا:   18 متر در ثانیه

بلندترین آسانسور دنیا

در اینجا این سوال پیش می آید که چگونه انسان موفق به ساخت چنین بنایی شده است . در حقیقت چه پروسه ای سپری شده که ما اکنون شاهد بنایی با این ابعاد باور نکردنی هستیم . برای پاسخ گویی به این سوال باید به گذشته برگردیم . در این تحقیق با تاریخچه برج ها  آشنا خواهیم شد . در این تاریخچه 7 نقطه عطف وجود دارد . 7 قدم مهمی که انسان برای هر چه بلندتر شدن برج ها برداشته است :   


قدم اول :  جابجایی ( بالا رفتن )

leap 1 : Mobility 

قرن نوزدهم

 در آن زمان مهندسان در فکر دستگاهی بودند تا به انسان در بالا رفتن کمک کند چون اولین سد در برابر ساخت برج های بلند راه پله های طولانی بود . در آن زمان راه پله ها دراز و تاریک بودند و مردم دوست نداشتند بیش از دو یا سه طبقه بالا بروند . Elisha G.otis در سال 1854 آسانسور دارای سیستم ایمنی را در نمایشگاه جهانی نیویورک معرفی کرد . این اولین آسانسور دارای تمام اتوماتیک ایمن جهان بود .با اختراع آسانسور تغییرات زیادی در محیط های اداری و به طور کل در صنعت املاک اتفاق افتاد و همه چیز از گوشه خیابانی در مرکز نیویورک شروع شد . همان جایی که ساختمان Equitable life ساخته شد . 

این ساختمان فقط 7.5 طبقه داشت و نمی توان آن را برج نامید ولی تحولی که ساخت این بنا ایجاد کرد باعث بلندتر شدن برج های بعدی شد . پیش از آن طبقات پایین ساختمانها به علت دسترس بودن و راحتی رفت و امد بهترین طبقات شمرده می شدند ولی با ساخت این ساختمان ارزش طبقات بالا به علت نورگیر بودن و دور بودن از سر و صدا و شلوغی شهر کاملا درک شد و طبقات بالا تبدیل به با ارزشترین و گرانقیمت ترین طبقات شدند . و اینگونه بود که با ساخت آسانسور های ایمن ، برج ها از مرز 5 طبقه گذشتند .هم اکنون برج دوبی به آخرین تکنولوژی در زمینه آسانسور رسیده است . زمانی که ساخت برج دوبی تمام شود ظرفیت 35.000 نفر را خواهد داشت و وظیفه سنگین جابجایی ساکنان بر عهده این آسانسورها خواهد بود .برای این منظور در این برج 53 آسانسور متفاوت تعبیه شده است . تعدادی از این آسانسورها با سرعت 35 کیلومتر در ساعت در کمتر از 50 ثانیه به طبقه 120 میرسند .(رکورد سریعترین آسانسور دنیا) بزرگترین آنها که به صورت دو طبقه طراحی شده اند ظرفیت حمل 46 نفر را دارند . با این وجود این آسانسورها از سیستم ایمنی بسیار پیشرفته ای برخوردارند که در صورت بروز ار حادثه ای در عرض چند ثانیه این شیء 50 تنی را در جای خود ثابت نگه می دارد .


با تشکر از : National Geographic


سایت خبری تحلیلی خبرامروز
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 7 بهمن 1387    | توسط: مهران بایرامزاده    | طبقه بندی: تحقیقات، مقالات،  معماری مدرن،     | نظرات()