بهرام هوشیار یوسفی

 

اشاره:
فرشید موسوی از سینما آزادی تا مركز موسیقی بی‌بی‌سی
خانم فرشید موسوی به همراه شوهرش آلخاندرو زائروپولو

خانم فرشید موسوی (علی‌رغم اسم غیر مأنوس، ایشان خانم هستند، به قول یكی از دوستان احتمالا پدر ایشان دلش پسر می‌خواسته!) به همراه شوهر/ شریك اسپانی‌اش تحت لوای دفتر لندنی‌شان FOA یا Foreign Office Architects اواخر ماه گذشته (یا اواسط ماه نوامبر میلادی) به‌عنوان صاحبان طرح برگزیده از طرف برگزاركنندگان مسابقه‌ی مركز موسیقی بی‌بی‌سی اعلام گردیدند.
جان اسمیت (John Smith)، مدیر مالی و تولیدات بی‌بی‌سی در این مورد می‌گوید: «طرح FOA دقیقاً آن‌چه بود كه ما می‌خواستیم، یعنی طرحی هیجان‌انگیز و خلاقانه...». این در حالی بود كه چهار رقیب معظم یعنی Future Systems، Ushida Findlay، MVRDV و نهایتاً خانم زاها حدید (معمار عراقی‌الاصل انگلیسی) نیز در میان فینالیست‌های این رقابت حضور داشتند.

بنای «جعبه موسیقی»، آن‌چنان كه بی‌بی‌سی آن را می‌خواند، تا سال 2006 میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این بنا كه در قسمت غربی لندن در منطقه‌ی White City جای می‌گیرد، با ظرفیت 600 نفری خود میزبان اركسترها و برنامه‌های زنده بی‌بی‌سی خواهد بود.
دفتر جوان FOA (تأسیس شده به سال 1992) كه توسط فرشید موسوی و آلخاندرو زائروپولو هدایت می‌شود كه هر دو زیر چهار سال سن دارند، در حال حاضر حدود 12 پروژه قابل توجه در برابر جهان دارد. فرشید موسوی در زمان رقابت برای مركز تجارت جهانی نیز در میان هفت گروه دعوت شده (تحت عنوان یونایند آرشیتكتز) حضور داشت كه البته در آن‌جا با ارایه‌ی طرحی متشكل از 5 برج متصل و یادمانی راه به جایی نبرد و دانیل لیبسكیند در میان ناباوری ؟؟؟ برنده‌ی آن رقابت گردید.
شاید ذكر این نكته خالی از لطف نباشد كه در رقابت برگزار شده برای طراحی سینما آزادی (Azadi Sineplex) در سال 1997 خانم موسوی نیز با طرحی جالب توجه حضور داشتند. شاید با اندكی دقت در این دو طرح، شباهت‌هایی به چشم بیاید كه بیش‌تر تحت مفهوم امضادار بودن ماهوی پروژه‌های این معمار قابل تعبیر و توجیه است تا به مشكلی به نام «تكرار خود».

سایت خبری تحلیلی خبرامروز
نوشته شده در تاریخ شنبه 12 آبان 1386    | توسط: مهران بایرامزاده    | طبقه بندی: مقالات،     | نظرات()